www.piadero.ir
مروری بر مجموعه شعر"کتابی که نمی‌خواستم" سروده آتفه چهارمحالیان/ افسانه نجومی
دوم آبان ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | افسانه نجومی مروری بر مجموعه شعر
یکی از مولفه‌هایی که شعر فارسی همواره از آن به مثابه شگردی کارآمد بهره گرفته است عنصر روایت و توجه به کاربرد مولفه‌های آن در خلق گزاره‌های شعری است. روایت اما در شعر معاصر مسیر تازه‌ای پیدا نمود. تخریب روایت و آشنایی‌زدایی از نحوه‌ی به کارگرفتن آندر متن امکان تازه‌ای را بوجودآورد تا در سایه‌ی آن شاعر بتواند نگرشمخاطب را نسبت به جهان و حوادث آن به گونه‌ای تنظیم کند که خود خواسته است. ...

ادامه ...
شعرهایی از زبیده حسینی
دوم آبان ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | زبیده حسینی شعرهایی از زبیده حسینی
چهار ضلعی اند
شکیل و مفید
ضروری اند برای رسیدن به نور
برای از خورشید به شب پریدن
برای وقت هایی که می زند به سرم
...

ادامه ...
شعری از رضا امیرزاده
دوم آبان ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | رضا امیرزاده شعری از رضا امیرزاده
بگذار خیال کنیم
عشق قامت بلندی دارد
و نگاهی که آیینه است
و دریغ نمی شود
مثل امیرکبیر که پیرتر از این نمی شود در عکس
...

ادامه ...
شعری از عزیز شبانی
دوم آبان ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | عزیز شبانی شعری از عزیز شبانی
از گرما گرم کدام هنگامه
باز می گردیم ؟
که از دهان باز زمین
گام به گام
جنازه می بالد
و گور می روید ...

ادامه ...
داستانی از رضا فکری
دوم آبان ماه ١٣٩٣ | داستان | رضا فکری داستانی از رضا فکری
همیشه‌ی خدا یک نفر هست که به‌خاطرش بیاییم این‌جا. ناخوش که بشویم حالا هر یک‌مان، راست می‌آورندمان همین‌ شفاخانه‌ی بَر میدان. دکتر می‌گوید: "با خاکِ ریه‌‌ی این پیرمرد می‌شود یک خانه‌ را کاه‌گل کرد". بی‌انصاف جلو روی وَلی‌جان هم این‌ را گفته می‌کند. انگشت شصتم را محکم نگه داشته توی دستش. صورتش زار است. می‌گویم: "وَلی‌جان، آب می‌خوری بیاورم؟" اگر نایی برایش مانده بود حتما می‌گفت: "نه بچه‌، همه‌چیز خورده‌ام". ...

ادامه ...
شعرهایی از تی . اس . الیوت / برگردان : حسین خلیلی
بیست و یکم مهر ماه ١٣٩٣ | ادبیات جهان | حسین خلیلی شعرهایی از تی . اس . الیوت / برگردان : حسین خلیلی
در آشپز خانه های زیر زمینی
آنها بشدّت مشغول بشقابهاي صبحانه اند
همراه با حاشيه هاي پایمال شده ی خيابان
من آگاهم از رطوبت روح خدمتکار ها
به شكل محزونی می شکفند در آستان دروازه ها

...

ادامه ...
شعرهایی از حسن حسن پور
بیست و یکم مهر ماه ١٣٩٣ | غزل معاصر ایران | حسن حسن پور شعرهایی از حسن حسن پور
ترسم چنان با تو سر و کارم بیفتد
که عکس تو بر روی دیوارم بیفتد
مثل قجرها ، بخششم خوب است وقتی
با چشمهای تو سر و کارم بیفتد
ای راهزن می ترسم آخر پیش چشمت
الماسها از زیر دستارم بیفتد

...

ادامه ...
گذري به پست مدرنيزم در غزل امروز / محمود طیب
بیست و یکم مهر ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | محمود طیب گذري به پست مدرنيزم در غزل امروز / محمود طیب
برخی از شاعران ما در مطرح کردن عنوان پست مدرنیزم خیلی شتاب به خرج داده اند و کاشکی هفت ـ هشت دهه ای و مطمئناً بیش تر، صبر می کردند. به این معنی که هنگامی باید از ادبیات پست مدرن و غزل پست مدرن! سخن بگوییم و به آن بپردازیم که جامعه و فضای شعری ادبیات ما، ادبیات و غزل مدرن را کاملاً هضم کرده و پذیرفته باشد. در صورتی می توان از غزل اکنون عدول/گذر کرد که جوِّ شعری «عموم» جامعه، غزل مدرن را فهمیده و پسندیده باشد تا زمینه ای باشد برای پرداختن به غزل موسوم به پست مدرن! ...

ادامه ...
شعرهایی از نرگس الیکایی
بیست و یکم مهر ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | نرگس الیکایی شعرهایی از نرگس الیکایی
خواسته اش
بادام بود
ازچشم هایش
قطع کرد
ریشه را
تبر ...

ادامه ...
شعری از زینب اکبری
بیست و یکم مهر ماه ١٣٩٣ | غزل معاصر ایران | زینب اکبری شعری از زینب اکبری
نیستی، طی کردن این راه زجرم می دهد
خاطرات سرد آذر ماه زجرم می دهد
خاطرات قهوه خوردنها و فال قهوه در
کافه های دنج کرمانشاه زجرم می دهد
...

ادامه ...
شعری از محمد نجفی نوکاشتی
بیست و یکم مهر ماه ١٣٩٣ | غزل معاصر ایران | محمد نجفی نوکاشتی شعری از محمد نجفی نوکاشتی
بعد از آن عشقی که درما اتفاق افتاده است
چشم هایت ظاهرا از اشتیاق افتاده است
فال لازم نیست حتی از خطوط دست هات
می توان فهمید بین ما فراق افتاده است ...

ادامه ...
نقد اشعار "رقص واژه ها " اثر حسن نیکوفرید / مظفر رویایی
هجدهم مهر ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | مظفر رویایی نقد اشعار
این قالب تقریبا مورد توجه همه شاعران و در پاره ای از موارد توام با علاقه ی اختصاصی آنان بوده است. که منحصرا شعرشان را در این قالب ریخته اند و تاملات فلسفی مثل خیام و برخی دیگر به منظور ارائه رفتار های عارفانه و پرواز های خالصانه روحی خود مثل ابو سعید ابوالخیرکه بیان درد های منبعث از عشق وتالمات روحی او نیز بوده است و یا شاعری مثل بابا طاهر با دوبیتی هایش گشاینده ی دریچه ای به دنیای حزن و آه و گاه امید و چشم انداز های زیبا.اگر چه خارج از ساختار متداول رباعی سرایی. ...

ادامه ...
چهره ی شگفت / درباره فروغ فرخزاد / م .ح . عباسپور
سیزدهم مهر ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | م .ح . عباسپور چهره ی شگفت / درباره فروغ فرخزاد / م .ح . عباسپور
ویرجینیاوولف در تقابل با این عبارت که؛ محال است زنی در گذشته، حال یا آینده نبوغ شکسپیر را داشته باشد،١ به «جودیت» نامی اشاره می کند که هم دوره و خواهر شکسپیر است و بازیگوشی ها و تیزهوشی های برادر همه در او هست. الا این که فضای حاکم بر بریتانیای عصر «الیزابت» مانع از آن می شود که والدینش او را به مدرسه بفرستند و آموزش برای او محدود می شود به چهار دیواری خانه ی پدری اش. در نتیجه او مجبور می شود به صورت پراکنده و پنهانی کتاب بخواند. ...

ادامه ...
غزل هایی از عبدالحمید ضیایی
سیزدهم مهر ماه ١٣٩٣ | غزل معاصر ایران | عبدالحمید ضیایی غزل هایی از عبدالحمید ضیایی
گر چه این دلبستگی های زمینی خوب نیست
اتفاق است و می افتد، دل که سنگ و چوب نیست
با چنین شوق تماشای من و زیبایی ات
صبر ممکن هم اگر باشد ، دگر مطلوب نیست ...

ادامه ...
رابطه‌ي راوی با شخصیت های داستان / محمد فضل علی
سیزدهم مهر ماه ١٣٩٣ | داستان | محمد فضل علی رابطه‌ي راوی با شخصیت های داستان / محمد فضل علی
از قدیم گفته اند که عشق همیشه راه خودش را بازمی کند. این خصوصیت درمورد خانمی صدق می کرد که همسایه‌ي ما بود. من نوجوان بودم و می دیدم که اگر راه عشق برایش باز نمی شد می رفت وآن را باز می کرد. ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه "بلوک باشی" سروده اسماعیل مهرانفر / شهرام گراوندی
سیزدهم مهر ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | شهرام گراوندی نگاهی به مجموعه
آدم هایی در شعرهای این دفتر بدون هیچ توضیحی می آیند و می روند؛ آدم هایی از جنس آدم های معمولی پیرامون همه ی ما هستند. اتفاقاتی بسیار معمولی در شعرهای دفتر دارد اتفاق می افتد و تمام می شود. مثل همه ی اتفاقات دیگر در پیرامون زندگی و اطراف خود ما. هنر و خاصیت و ویژگی اسماعیل مهران فر اتفاقن زندگی با همین رویدادهای ساده است. ...

ادامه ...
معرفی نمایشنامه‌ی «سهراب فرزند ایران» محمدباقر نباتی/ آیدین فرنگی
سیزدهم مهر ماه ١٣٩٣ | معرفی کتاب | آیدین فرنگی معرفی نمایشنامه‌ی «سهراب فرزند ایران» محمدباقر نباتی/ آیدین فرنگی
نمایشنامه‌ی «سهراب فرزند ایران» را محمدباقر نباتی مقدم نوشته است. این نمایشنامه که به تازگی به چاپ رسیده، سال ١٣٨٠، در بیستمین جشنواره‌ی تئاتر فجر، با نام «سبز، سهراب، سرخ» به کارگردانی مجید واحدیزاده به روی صحنه رفت و برگزیده‌ی نخست بخش نمایشنامه‌نویسی شد. همچنین متن حاضر همان سال نمایشنامه‌ی برگزیده‌ی بخش تولید متون جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی ایران نیز شد. ...

ادامه ...
شعری از بهمن نشاطی
سیزدهم مهر ماه ١٣٩٣ | غزل معاصر ایران | بهمن نشاطی شعری از بهمن نشاطی
کیست غیر از او ، که این دل را پریشانی نوشت
فصل های ساده ی ما را زمستانی نوشت
روزِ یک عدّه همیشه ،آفتابی است و صاف
حال ما را وضعیت همواره توفانی نوشت ...

ادامه ...
شعری از اصغر عظیمی مهر
سیزدهم مهر ماه ١٣٩٣ | غزل معاصر ایران | اصغر عظیمی مهر شعری از اصغر عظیمی مهر
ز همان وقتي كه ديگر توبه كردم از شراب
بيني ام را بوي هر انگور اذيت مي كند !
از همه آلات موسيقي فقط با « ني » خوشم
گوش من را تنبك و تنبور اذيت مي كند ! ...

ادامه ...
گفتگوی پیاده رو با لیلا فرجامی
هفتم مهر ماه ١٣٩٣ | گفتگو | فرهاد کریمی گفتگوی پیاده رو با لیلا فرجامی
لیلا فرجامی شاعر و مترجم و روانکاوی ست که از چهارده سالگی خارج از ایران زندگی کرده و به دو زبان فارسی و انگلیسی شعر می نویسد و ترجمه می کند. لیلا فرجامی مجموعه های «گِل»، «پرنده ای که در من آواز می خواند برگردان اشعار کبیر» و «اعتراف نامه ی دختران بد» را در دهه ی هشتاد منتشر کرده و مجموعه ای از آخرین اشعار سیلویاپلث با نام «مرگ و شرکا» و مجموعه ی از اشعار خودش با نام «پیش از غرق شدن» را نیز در دست انتشار دارد. ...

ادامه ...
فصل دوم اولیس / اثر جیمز جویس
ترجمه دکتر ایمان فانی
دوم مهر ماه ١٣٩٣ | ادبیات جهان | دکتر ایمان فانی فصل دوم اولیس / اثر جیمز جویس <br> ترجمه دکتر ایمان فانی
آتنا و تلماکوس به پیلوس رسیدند و در آنجا پذیرایی گرم از ایشان کردند. تلماک مقصود خود را از سفر به نستور گفت و از او خواست هر چه درباره پدرش می داند بگوید. نستور از رنجهایی که در برابر تروا کشیده بودند و نیز از بازگشت مردم آخایی (اقوام یونانی) برای او سخن گفت. اما چیزی درباره اولیس نمی دانست.درباره خواستگاران و امید انتقام و بازگشت اولیس گفتگو کردند. ...

ادامه ...
شعرهایی از محمدرضا رزاقی
بیست و چهارم شهریور ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | محمدرضا رزاقی شعرهایی از محمدرضا رزاقی
بی دغدغه بگذار غصه بخوریم
روی خودم اجازه بده / صبر کنم
می توانی به خواب / بگذاری / که فرار کنم ...

ادامه ...
داستانی از آذردخت ضیائی
بیست و چهارم شهریور ماه ١٣٩٣ | داستان | آذردخت ضیائی داستانی از آذردخت ضیائی
مادرم رنگ پوستم را دوست نداشت . به یاد می آورم که ماده ای سفید رنگ را با آب مخلوط می کرد به صورتم می مالید که پوستم به قول خودش صورتی رنگ شود. شکل چشمها و فرم بینی ام هم که آزارش میداد ...

ادامه ...
نگاهی به نت ها به ریل سروده محمد آشور / حمیدرضا اکبری شروه
بیست و چهارم شهریور ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | حمیدرضا اکبری شروه نگاهی به نت ها به ریل سروده محمد آشور / حمیدرضا اکبری شروه
محمد اشور شاعر شعر های تحرک و پر معنایی است که روایتی فلسفی از اشیاء دارد . اندیشه ایشان روایی و در زبانش اتفاقاتی می افتد که نظریّه‌ی تصویری زبان را مطرح می‌کند یعنی همانی که ویتگنشتاین در جریانات فلسفی خود بیان می داشت ...

ادامه ...
شعرهایی از اسماعیل مهران فر
بیست و چهارم شهریور ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | اسماعیل مهران فر شعرهایی از اسماعیل مهران فر
شخصا از هفتاد و نه
بیرونت کشیدم‌ و
به یکی از درختان میدان نهضت
تکیه داده ام ...

ادامه ...
داستانی از سعید طباطبایی
بیست و چهارم شهریور ماه ١٣٩٣ | داستان | سعید طباطبایی داستانی از سعید طباطبایی
پل‌های بزرگ ماشین‌رو، پل‌های کوچک عابر پیاده، پل‌های قطار، پل‌هایی که کشتی‌ها از زیرشان می‌گذرند، همه مرا به وجد می‌آورند. پل بر عکس گذرگاه‌‌ها و تونل‌های زیرزمینی است. روی پل حس پرواز در تن آدم می‌دود و زیر پل حس باران و ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه " دردی به نام من" از هادی حسینی نژاد / عابدین پاپی
دوازدهم شهریور ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | عابدین پاپی نگاهی به مجموعه
ترانه را نامی دخترانه خوانده اند که به معنی شعر و آهنگی است که خواننده آن را تحت قواعد موسیقیایی اجرا کرده باشد . به دیگر بیان هر شعری که قابلیت موسیقیایی داشته باشد را ترانه دانسته اند که البته خیلی از شعرها قابلیت ترانه شدن را ندارند که بهتر بود هر هنر کلامی را که قابلیت موسیقیایی و اجرا می داشت را ترانه می گفتند ...

ادامه ...
رویکردی آیدتیک به گفتمان زیباشناسی / عابدین پاپی
دوازدهم شهریور ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | عابدین پاپی رویکردی آیدتیک به گفتمان زیباشناسی / عابدین پاپی
زیباشناسی از ترکیب زیبا و شناسی متولد می شود . زیبا به معنی کسی یا چیزی که در نظر و باطن خوشایند و یا ناخوشایند به نظر می رسد . به عنوان مثال شما وقتی یک نقاشی رآل را می بینید در واقع این دیدن از دو نگاه شکل می گیرد . یا نگاه خوب است و یا بد . بنابراین نگاه خوب را زیبا می پنداریم و نگاه بد را نازیبا. و شناسی پسوندی است که کلمه ی زیبا را همراهی می کند و در تاویل و تفسیر کلمه ی زیبا تاثیر می گذارد یا به تعبیری دیگر کلمه ی ...

ادامه ...
مروری خلاصه بر داستان نویسی زنان ایران / مهتاب کرانشه
یازدهم شهریور ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | مهتاب کرانشه مروری خلاصه بر داستان نویسی زنان ایران / مهتاب کرانشه
زنان نویسنده، در طول چند دهه، توانسته‌اند موقعیت خود را در عرصه ادبیات ایران، به جایگاه تثبیت ‌شده‌ای برسانند. آنان در حوزه ي داستان به خصوص ادبيات داستاني كودكان و نوجوانان، رمان، نمايشنامه و فيلمنامه آثار پرباري را ارائه داده اند كه به رقابت با آثار مردان مي پردازند. ...

ادامه ...
شعری از سودابه مهیجی
دوم شهریور ماه ١٣٩٣ | غزل معاصر ایران | سودابه مهیجی شعری از سودابه مهیجی
زنم که آینه مبهوتِ دیدنم باشد
بهار آینه دار دمیدنم باشد
بهار رخت مرا بر تنش کند که مگر
تنش به دلبریِ دل تپیدنم باشد ...

ادامه ...
تغییر در بخش غزل معاصر پیاده رو
دوم شهریور ماه ١٣٩٣ | بازتاب | پیاده رو تغییر در بخش غزل معاصر پیاده رو
از ابتدای شهریور شاعر توانمند جناب آقای بنیامین دیلم کتولی ، جایگزین شاعر و منتقد ارجمند جناب آقای سیامک بهرام پرور در بخش غزل معاصر سایت پیاده رو خواهد بود و بعنوان دبیر این بخش فعالیت می نماید و میزبان آثار شما عزیزان است . خواهشمند است آثارتان را در قالب فایل ورد WORD ضمیمه کنید و به این آدرس برای ایشان ارسال بفرمایید : ...

ادامه ...
داستانی از آنا رضایی
یکم شهریور ماه ١٣٩٣ | داستان | آنا رضایی داستانی از آنا رضایی
زن لیوان چای را روی میز چوبی کنار کاناپه گذاشت و خودش را روی خنکای مخمل رها کرد.سی و چند ساله به نظر می رسید.روی یقه ی پیراهن آبی اش چند لکه ی ریز روغن دیده می شد و دور چشم های ریز قهوه ای اش چند چین عمیق. دست های لاغرش را روی عسلی سراند و کنترل ماهواره را به دست گرفت. ...

ادامه ...
سیمین شعر درگذشت
بیست و هشتم مرداد ماه ١٣٩٣ | بازتاب | پیاده رو سیمین شعر درگذشت
دلم گرفته اي دوست! هواي گريه با من
گر از قفس گريزم، كجا روم، كجا من؟
كجا روم؟ كه راهي به گلشني ندانم
كه ديده برگشودم به كنج تنگنا، من
نه بسته‌ام به كس دل، نه بسته دل به من كس
چو تخته پاره بر موج، رها، رها، رها، من ...

ادامه ...
آوردگاه صدا در مجموعه شعر : وقتی صدا را مرتکب شدم
سروده میثم ریاحی
عابدین پاپی
بیست و پنجم مرداد ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | عابدین پاپی آوردگاه صدا در مجموعه شعر : وقتی صدا را مرتکب شدم <br>سروده میثم ریاحی <br>عابدین پاپی
زبان شاعر فرم پذیر است . این فرم پذیری با زبانی هنرمندانه شکل می گیرد که دارای پی آمدهای معنا پذیر شده . پارادکس های خفیف و آشکار در شعر و استعاره و ایهام بدنه شعر را با رویکردی زیباشناسانه مواجه می سازد . در این آفریده ، زبان در اختیار تصویر هایی شاعرانه می باشد که این تصویر ها ، شاعرانگی شاعر را به تثبیت برسانند ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه شعرنیلوفر امانت چی (روزی در ونیز خودکشی می کنم) / نعمت مرادی
بیست و پنجم مرداد ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | نعمت مرادی نگاهی به مجموعه شعرنیلوفر امانت چی (روزی در ونیز خودکشی می کنم) / نعمت مرادی
رابطه افقی و عمودی در ساختار کلی شعر یک ارزش نامیده می شود اما گسست ها و اغتشاشاتی که در شعر امروز دیده می شود و نبودن آن نخ نامرئی بین بندها طوریکه باعث چفت و بست این رابطه بشود در شعربعضی از شاعران امروز دیده نمی شود . ...

ادامه ...
بازخوانی کتاب هفتاد گل زرد «علیِ باباچاهیِ در وضعیتِ دیگر» / فرهاد کریمی
بیست و چهارم مرداد ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | فرهاد کریمی بازخوانی کتاب هفتاد گل زرد «علیِ باباچاهیِ در وضعیتِ دیگر» / فرهاد کریمی
علي باباچاهي يكي از چهره‌‌هاي جدي و تاثيرگذار شعر ايران در دو دهه‌‌ اخير به شمار مي‌‌رود. از اين رو، نقد و بررسي و واكاوي سويه‌‌هاي مختلف شعر باباچاهي، علاوه بر بازتاب چند و چون كارنامه‌‌ شاعري او، بخشي از شعر امروز ايران را نيز مي‌‌شناساند. موقعيت و جايگاه چهره‌‌هايي چون باباچاهي در شعر امروز اين ضرورت را آشكارتر مي‌كند كه علاوه بر نقد و واكاوي كلي شعر دهه‌‌ هفتاد، معرفي و نقد و بررسي آثار تك‌‌تك چهره‌‌هاي معتبر شعر امروز امري ضروري و لازم است. «هفتاد گل زرد» نخستين كتاب مستقلي است كه به شعر باباچاهي در دو دهه‌‌ اخير ...

ادامه ...
شعرهایی از ریلکه / برگردان : حسین خلیلی
بیست و چهارم مرداد ماه ١٣٩٣ | ادبیات جهان | حسین خلیلی شعرهایی از ریلکه / برگردان : حسین خلیلی
چشمهایم حالا
تپه‌ی آفتابی را لمس می‌کنند
پیش‌تر از من_
و به مراتب جلوتر آن‌ها براه افتاده‌اند ...

ادامه ...
شعری از ثنا نصاری
بیست و چهارم مرداد ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | ثنا نصاری شعری از ثنا نصاری
هر صبح
برای تو نامه ای می نویسم
و از تنهایی گلایه می کنم
می نویسم که هر صبح
به گلدان ها آب می دهم ...

ادامه ...
شعری از ساناز داود زاده فر
بیست و چهارم مرداد ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | ساناز داودزاده فر شعری از ساناز داود زاده فر
هر صبح
از روزنامه ی روی میز
خمپاره می پرد بیرون
جنازه های ترسان
پشت سرت سنگر می گیرند ...

ادامه ...
در رمان نویسنده بطور خودآگاه و ناخودآگاه در چارچوب پارادایم ها می نگارد
مصاحبه با عابدین پاپی
بیست و یکم مرداد ماه ١٣٩٣ | گفتگو | عابدین پاپی در رمان نویسنده بطور خودآگاه و ناخودآگاه در چارچوب پارادایم ها می نگارد<br>مصاحبه با عابدین پاپی
پیشنهاد بنده این است که برای خواندن یک رمان و یا هر اثر نوشتاری دیگر ابتدا شناخت لازم از شخصیت فردی و اجتماعی آن نویسنده یا خلاق مهم است و بعد مطالعه اثر آن لازم. در ثانی جهان وطن بودن رمان از حیث فضا و فرهنگ پذیری رمان از لحاظ حرفه ای بودن دیگر نگاه این قلم به جوانان است. به نظرم بدون شناخت فردی و اندیشه ای پا در عرصه ی هر اثری گذاشتن پیامدهایی مخرب در بردارد
...

ادامه ...
داستانک هایی از حمیدرضا اکبری شروه
نوزدهم مرداد ماه ١٣٩٣ | داستان | حمیدرضا اکبری شروه داستانک هایی از حمیدرضا اکبری شروه
سرش را تا بلند کرد به سنگ خورد .. بخاطرش نیامد که چه اتفاقی افتاده است .
بر حسب عادت دوباره دنبالش گشت ، ندیدش .همیشه همراهش بود .گاهی وقت ها می خواست با پا له اش کند . ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه شعر« به مردن عادت نمی کنم » سروده ی پروین سلاجقه / پژمان قانون
شانزدهم مرداد ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | پژمان قانون نگاهی به مجموعه شعر« به مردن عادت نمی کنم » سروده ی پروین سلاجقه  / پژمان قانون
راوی هیچگاه یک طرفه به قضاوت نمی نشیند . هیچگاه به موضوع نگاهی رادیکال ندارد. اواز دیدگاهی انتقادی با مساله برخورد می کند . در شعر « برای خاطره ایی از استانبول » راوی در حرکتی سیال و سفری از اتوبوس به کشتی باز هم در امروز خود نگاهی به گذشته، به گذشته ی سخت قبول نکردنی خود می اندازد . سپس علیه تعریف ها و ساختارهای پوسیده قیام می کند که سال هاست نمی خواهد یک دیگری باشد . ...

ادامه ...
شعرهایی از آزاده حسینی
دوازدهم مرداد ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | آزاده حسینی شعرهایی از آزاده حسینی
سطری برای نفهمیدن
برای نخواندن
سطری که از نیایش آئینه می آید
و مثل حرف های پاکیزه ...

ادامه ...
فصل اول اولیس / اثر جیمز جویس
ترجمه دکتر ایمان فانی
نهم مرداد ماه ١٣٩٣ | ادبیات جهان | دکتر ایمان فانی فصل اول اولیس / اثر جیمز جویس <br> ترجمه دکتر ایمان فانی
مدخل و مطلع و پیش درآمد تحولات هر عصرادبیات است. ایلیاد و اودیسه مقدمه ای است بر دنیای کلاسیک و جهان پدر سالارانه یونانی و رُمی. رُنسانس با کمدی الهی دانته و انقلاب کبیر فرانسه با نوشته های روسو و دیدِرو و وُلتر آغاز می شوند. دنیای فارسی زبان قرن بیستم را پشت سر گذاشت بی آنکه حتی به آن وارد شود ...

ادامه ...
شعرهایی از بنفشه حجازی
سوم مرداد ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | بنفشه حجازی شعرهایی از بنفشه حجازی
دکمه ی پیراهن ات
در سوت خاکستر
زیتونی بود
درماه عسلم
...

ادامه ...
نگاهی به شعر قاسم هاشمی نژاد / سید حمید شریف نیا
سوم مرداد ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا نگاهی به شعر قاسم هاشمی نژاد / سید حمید شریف نیا
این درک تازه ای که نسبت به ماهیت معرفت شناختی و کاربردی این فعل در شعر شاعران موج نو و فرم متعالی آن در شعر هاشمی نژاد پیدا کردم، چگونگی روند و تعلیق ذهنی شاعر را در برخورد با باب معنوی پدیدارشناسی آشکار می کند. ...

ادامه ...
شعری از علی جهانگیری
سوم مرداد ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | علی جهانگیری شعری از علی جهانگیری
پس کوه ها به راه افتادند

تیر و کمانت را بردار پسرک آفتاب و

زیتون

و کاغذی سپید برای شعرم ...

ادامه ...
برآمدی بر صنعت هنری آیرونی درادبیات / عابدین پاپی
سوم مرداد ماه ١٣٩٣ | اندیشه و نقد | عابدین پاپی برآمدی بر صنعت هنری آیرونی درادبیات / عابدین پاپی
با التفات به واژه ی آیرونی و تاریخچه ی این صنعت ادبی در می یابیم این واژه بر گرفته از واژه ی یونانی(Eironeia) است که به معنای ریا و بر خلاف واقع نشان دادن و در اصطلاح شگردی که نویسنده یا گوینده با آن ، با توجه به بافت متن به کلام یا واقع ی ظاهرا صریح ، معنایی متفاوت می بخشد که در آن در یافتی مطایبه آمیز از ناهمخوانی وجود دارد. دیگر عبارت ، اندیشمندان آیرونی را بیانی ادبی معنا کرده اند که در لحن آن نوعی دوگانگی وجود دارد . ...

ادامه ...
ساخت مستندی دیگر درباره ی زندگی و شعر علی باباچاهی
این هم یک شوخی بود
بیست و هفتم تیر ماه ١٣٩٣ | بازتاب | پیاده رو ساخت مستندی دیگر درباره ی زندگی و شعر علی باباچاهی <br>این هم یک شوخی بود
فیلم مستند «این هم یک شوخی بود» درباره‌ی علی باباچاهی ساخته شده و مراحل پایانی تدوین و صداگذاری را طی می‌کند. این فیلم، دومین مستندی است که درباره‌ی شعر و زندگی این شاعر مطرح معاصر ساخته می‌شود. فیلم اخیر «این هم ...» به کارگردانی «مهدی خنافره» و «محسن موسوی میرکلایی« ساخته شده و خانم «عطیه عطارزاده» نیز تدوین گری آنرا بر عهده دارد. ...

ادامه ...
شعرهایی از علی صالحی بافقی
بیست و هفتم تیر ماه ١٣٩٣ | شعر امروز ایران | علی صالحی بافقی شعرهایی از علی صالحی بافقی
کُند می گذرند از گلو
سالهایی که می دانم
موهایت را در آرزویِ آمدنم بلند می کُنی
با اینکه می دانی
من
کوتاهِ کوتاهِ کوتاه را
ترجیح می دهم
به راه هایِ بی پایان ...

ادامه ...